تعطیلی مدارس و ادامه داشتن آن، زمان و نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم نیمسال تحصیلی پایه های مختلف و بسیاری از سوالات دیگر، این روزها دغدغه بسیاری از مدیران، معلمان، دانش آموزان و والدین آن ها می باشد. وزارت آموزش و پرورش کشور نیز از نگرانی این افراد آگاه است و از هیچ تلاشی برای ادامه روند آموزشی مدارس فروگذار نمی کند.
در این راستا می توان به تدابیری اشاره کرد که برای آموزش از راه دور در نظر گرفته شده است. به طور مثال در حال حاضر دانش آموزان با استفاده از برنامه شاد با معلم خود ارتباط برقرار می نمایند اما آیا این آموزش مجازی برای یادگیری دروس کافی است یا تحصیل افراد می بایست به صورت حضوری باشد؟ جهت آگاهی از آخرین اخبار مربوط به تعطیلی مدارس تا پایان این مقاله با ایران مشاوره همراه باشید.
مطابق اعلام وزارت آموزش و پرورش، مدارس کشور به احتمال خیلی زیاد در سال جاری بازگشایی خواهند شد.
مطابق با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، مدارس کشور از تاریخ 15 شهریور ماه سال 99 فعالیت رسمی خود را به صورت حضوری یا غیرحضوری آغاز کرد. بنابراین حضور تمامی دانش آموزان از تاریخ مذکور در فعالیت های مدارس چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین از طریق اپلیکیشن شاد الزامی می باشد.
نکته حائز اهمیت آن است که احتمال لغو تعطیلی پنج شنبه های مدارس، مانند سال تحصیلی گذشته نیز وجود دارد؛ با این وجود با شروع سال تحصیلی 99 – 1400، مدارس موظف اند کلاس های آموزشی خود را در روزهای پنج شنبه نیز برپا نمایند.
در خصوص بازگشایی مدارس، اصول اجرایی و سیاست های کارآمدی اتخاذ شده تا علاوه بر تضمین سلامت دانش آموزان، کیفیت آموزش و یادگیری در طول سال تحصیلی افت نکند و برای جلوگیری از شکاف آموزشی در مناطق مختلف کشور، از حداکثر وظایف موظفی معلمان و دبیران به صورت مطلوب استفاده شود. لذا با در نظر گرفتن فرض های متفاوت، اقدامات متناسب با هر وضعیت انجام گرفته و طی یک شیوه نامه از پیش تعیین شده در اختیار قرا داده شده است.
البته لازم به ذکر است که مطابق با اعلام معاون وزارت آموزش و پرورش، آمادگی لازم جهت بازگشایی مدارس در سال 1400 وجود دارد. چرا که ارزیابی های صحیح و آموزش جامع از طریق کلاس های غیرحضوری ممکن نیست و امکان ارائه آموزش با کیفیت در آموزش حضوری بیشتر می باشد.
از آن جایی که بهداشت، ایمنی و سلامت دانش آموزان، معلمان در سال تحصیلی 99 – 1400 اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش است، این سازمان، با تعامل با ستاد ملی مقابله با کرونا، آخرین اطلاعات و راهنمایی های مربوط را دریافت و اجرا خواهد کرد. نظر به این مطلب برنامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 99 – 1400 تدوین شده و با توجه با وضعیت های مختلف استانی (قرمز، زرد و سفید) اجرا خواهد شد.
مدرسه عنصر اصلی یادگیری و استمرار آموزش در وضعیت ها و روش های آموزشی 3 گانه محسوب می شود. از این رو برای مدارس مقطع پیش دبستانی و ابتدایی و نیز مقطع متوسطه اول و دوم نظری و هنرستان ها یک سری راهبرد های آموزشی در نظر گرفته شده که در جدول ذیل به آن ها می پردازیم:
برنامه آموزش و یادگیری در مدارس دوره پیش دبستانی و ابتدایی |
|||
استان های دارای وضعیت سفید |
استان های دارای وضعیت زرد |
استان های دارای وضعیت قرمز |
|
فرآیند ثبت نام |
پایه اول: پیش ثبت نام به صورت مجازی و ثبت نام اصلی با رعایت نوبت از پیش اعلام شده به صورت حضوری پایه دوم تا ششم: از طریق سامانه سناد به صورت غیر حضوری مگر در مواردی مانند انتقال دانش آموز |
پایه اول: پیش ثبت نام به صورت مجازی و ثبت نام اصلی با رعایت نوبت از پیش اعلام شده به صورت حضوری پایه دوم تا ششم: از طرق سامانه سناد به صورت غیر حضوری مگر در مواردی مانند انتقال دانش آموز |
پایه اول: پیش ثبت نام به صورت مجازی و ثبت نام اصلی با رعایت نوبت از پیش اعلام شده به صورت حضوری پایه دوم تا ششم: از طرق سامانه سناد به صورت غیر حضوری مگر در مواردی مانند انتقال دانش آموز |
مراسم نمادین بازگشایی | حضوری و مانند سال های گذشته | با حضور تعدادی از دانش آموزان در فضای مدرسه و پخش هم زمان مراسم از طریق برنامه “شاد” |
حضور معلمان و مریبان پیش ذبستانی و عوامل اجرایی در مدرسه و برگزاری مراسم مجازی از طریق برنامه “شاد” |
راهبرد آموزشی | شیوه یادگیری مطالب به صورت ترکیبی، 90 درصد به صورت حضوری و 10 درصد استفاده از برنامه شاد برای انجام فعالیت های مکمل | شیوه یادگیری مطالب به صورت ترکیبی به صورت حضوری و مجازی بر اساس صلاحدید، استفاده از برنامه شاد برای انجام فعالیت های مکمل | کاملا غیر حضوری با استفاده از فضای مجازی برنامه شاد و برنامه های تلویزیون و سایر روش های پیش بینی شده |
روزهای فعالیت آموزشی حضوری | حضور تمام وقت در مدرسه مطابق با جدول برنامه درسی | 2 یا 3 روز آموزش حضوری در مدرسه یا پیش دبستانی مطابق با تصمیم شورا | — |
روزهای فعالیت آموزشی مجازی | استفاده از برنامه “شاد” برای انجام فعالیت های درسی دانش آموزان و ارائه بازخورد از سوی معلم | ارائه فعالیت های متناسب با بستر فضای مجازی و پیگیری برنامه “شاد” در روزهای غیرحضوری | حضور فعال در برنامه “شاد” برابر با برنامه اعلام شده |
روزهای حضور دانش آموز یا نوآموز در برنامه “شاد” | روزهای کاری هفته، حداقل 20 درصد زمان آموزش | روزهای کاری هفته، حداقل 50 درصد زمان آموزش بنا به صلاحدید معلم و مدرسه | تمامی روزهای هفته بر اساس برنامه اعلام شده توسط معلم و مدرسه |
روزهای حضور معلم در مدرسه | 5 روز در هفته | حداقل 4 روز در هفته | بر اساس مسئولیت های ارکان مدرسه |
روزهای حضور معلم در برنامه “شاد” | تمامی روزهای هفته برای هدایت فرآیند آموزش | به میزان مورد نیاز برای هدایت فرآیند آموزش | تمامی روزهای کاری هفته |
مدت زمان کلاس های حضوری | عادی | عادی | — |
مدت زمان کلاس های مجازی | عادی |
پایه اول: 25 دقیقه پایه دوم تا ششم: 30 دقیقه |
پایه اول: 25 دقیقه پایه دوم تا ششم: 30 دقیقه |
حضور و غیاب | به صورت حضوری براساس ضوابط | روزهای آموزش حضوری به صورت حضوری و روزهای آموزش مجازی به صورت اینترنتی | به صورت اینترنتی بر اساس ضوابط |
شیوه ارزشیابی مستمر | حضوری و توسط معلم با استفاده از اطلاعات و شواهد جمع آوری شده | به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) توسط معلم با استفاده از اطلاعات و شواهد جمع آوری شده | به صورت غیرحضوری و توسط معلم با استفاده از اطالعات و شواهد جمع آوری شده |
شیوه ارزشیابی نهایی |
پایه اول تا پنجم: آزمون پایانی وجود ندارد پایه ششم: فقط در نوبت دوم و به صورت حضوری؛ در صورت رفع بحران موجود، آزمون کتبی عملکردی به صورت هماهنگ منطقه ای و در صورت ادامه شرایط کرونا به صورت مدرسه ای برگزار می شود. |
پایه اول تا پنجم: آزمون پایانی وجود ندارد پایه ششم: فقط در نوبت دوم و به صورت حضوری یا مجازی (براساس تصمیم شورای مدرسه)؛ در صورت رفع بحران موجود، آزمون کتبی عملکردی به صورت هماهنگ منطقه ای و در صورت ادامه شرایط کرونا به صورت مدرسه ای برگزار می شود. |
پایه اول تا پنجم: آزمون پایانی وجود ندارد پایه ششم: فقط در نوبت دوم و به صورت مجازی؛ در صورت رفع بحران موجود، آزمون کتبی عملکردی به صورت هماهنگ منطقه ای و در صورت ادامه شرایط کرونا به صورت مدرسه ای برگزار می شود. |
بدین ترتیب با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا، فعالیت رسمی مدارس چه به صورت آموزش حضوری و چه به صورت مجازی، از 15 شهریور سال 99 از سر گرفته شد. در این راستا وظیفه کنترل و نظارت لازم بر روند راهبرد های آموزشی دانش آموزان و نوآموزان و همچنین استفاده از خدمات ارائه شده در برنامه “شاد” توسط مدیر مدرسه انجام می شود. لذا تمامی مدیران مدارس در استان های دارای وضعیت زرد موظفند:
در وضعیت قرمز نیز همان طور که اشاره شد فعالیتهای آموزشی و تربیتی به صورت مجازی در سامانه شاد یا با استفاده از سایر روشها، متناسب در تمام روزهای هفته انجام میشود؛ در این وضعیت حضور و غیاب دانش آموزان، تدریس مباحث درسی جدید، ارزشیابی، تعیین تکالیف و … در برنامه شاد انجام می پذیرد و در رابطه با نحوه برگزاری امتحانات در برنامه شاد نیز تصمیمات از جانب شورای مدرسه اخذ خواهدشد. در این راستا برای مقطع متوسطه نیز تمهیداتی اندیشیده شده است که در ذیل به آن می پردازیم:
برنامه آموزش و یادگیری در مدارس دوره متوسطه اول و دوم (نظری) |
|||
استان های دارای وضعیت سفید |
استان های دارای وضعیت زرد |
استان های دارای وضعیت قرمز |
|
فرآیند ثبت نام |
پایه هفتم و دهم: به صورت حضوری سایر پایه ها: به صورت غیرحضوری مگر در مواردی مانند انتقال دانش آموز |
پایه هفتم و دهم: به صورت حضوری با رعاین نوبت از پیش اعلام شده سایر پایه ها: به صورت غیرحضوری مگر در مواردی مانند انتقال دانش آموز |
پایه هفتم و دهم: به صورت حضوری با رعاین نوبت از پیش اعلام شده سایر پایه ها: به صورت غیرحضوری مگر در مواردی مانند انتقال دانش آموز |
مراسم نمادین بازگشایی | حضوری | با حضور تعداد اندکی از دانش آموزان و پخش زنده مراسم از طریق “شاد” برای سایر دانش آموزان |
آغاز فعالیت آموزشگاه در فضای مجازی به خصوص در برنامه “شاد” توسط مدیر مدرسه |
راهبرد آموزشی | برنامه هفتگی دانش آموزان طیق روال عادی در اختیار دانش آموزان قرار گرفته و اجرا می شود |
دوره اول متوسطه: اختصاص یک روز در هفته به آموزش غیرحضوری و ارائه تمام یا بخشی از دروس(نظری یا عملی) به صورت غیرحضوری مبنی بر صلاحدید شورای مدرسه دوره دوم متوسطه: نسبت به ارائه تمام یا بخشی از دروس(نظری یا عملی) به صورت غیر حضوری اقدام می شود. متناسب با آن ارائه سایر دروس دانش آموز به صورت حضوری انجام می شود، به گونه ای که حداقل 2 روز از برنامه هفتگی به آموزش حضوری اختصاص داده می شود. |
همه آموزش ها به شیوه غیرحضوری و با رعایت مقررات مربوط انجام می شود. آموزش های غیرحضوری تا حد امکان در فضای مجازی ارائه می شود. |
روزهای فعالیت آموزشی حضوری | حضور تمام وقت در مدرسه مطابق برنامه | مبنی بر تصمیم شورای مدرسه هر دانش آموز حداقل دو روز از برنامه هفتگی خود را تحت آموزش های حضوری قرار می گیرد | — |
روزهای فعالیت آموزشی مجازی | استفاده از برنامه “شاد” برای انجام فعالیت های آموزشی مکمل و سایر فعالیت های تربیتی، پرورشی و ورزشی در ساعات فراغت |
دوره اول متوسطه: به تشخیص شورای مدرسه (درخصوص تقسیم دانش آموزان به 2 گروه) یک روز در هفته به ارائه آموزش های غیرحضوری اختصاص می باید. دوره دوم متوسطه: به تشخیص شورای مدرسه (درخصوص تقسیم دانش آموزان به 2 گروه) حداکثر دو روز در هفته را به ارائه آموزش های غیرحضوری اختصاص دهند و نیز استفاده از روزهای پنجشنبه جهت ارائه خدمات آموزشی و تربیتی |
همه آموزش ها به شیوه غیرحضوری در فضای مجازی و با رعایت مقررات مربوط انجام می شود. |
روزهای حضور دانش آموز در برنامه “شاد” | بر اساس تکالیف محوله توسط دبیران |
بر اساس برنامه هفتگی مدرسه جهت اجرای آموزش های دروس غیرحضوری |
تمام روزهای هفته مطابق با جدول دروس و روزهای پنجشنبه برای انجام فعالیت های مکمل و تربیتی و پرورشی |
روزهای حضور معلم در مدرسه و برنامه “شاد” | مجموع ساعات برنامه ریزی شده جهت تدریس به شیوه حضوری، نباید کمتر از ساعات تعهد آن ها برای تدریس (اعم از موظف و غیر موظف) در هر هفته باشد. | مجموع ساعات برنامه ریزی شده جهت تدریس به شیوه حضوری و غیرحضوری، نباید کمتر از ساعات تعهد آن ها برای تدریس (اعم از موظف و غیر موظف) در هر هفته باشد. | مجموع ساعات برنامه ریزی شده جهت تدریس به شیوه غیرحضوری، نباید کمتر از ساعات تعهد آن ها برای تدریس (اعم از موظف و غیر موظف) در هر هفته باشد. |
مدت زمان کلاس های حضوری | عادی | عادی | — |
مدت زمان کلاس های مجازی | 35 دقیقه | 35 دقیقه | 35 دقیقه |
حضور و غیاب | به صورت حضوری براساس ضوابط | روزهای آموزش حضوری به صورت حضوری و روزهای آموزش مجازی به صورت اینترنتی | به صورت اینترنتی بر اساس ضوابط |
شیوه ارزشیابی مستمر | به صورت حضوری و توسط دبیر مطابق ضوابط | با توجه به نوع درس و شیوه ارائه (حضوری یا غیرحضوری) بنا به تشخیص دبیر مربوطه | میزان و نحوه حضور آن ها در کلاس های مجازی و انجام تکالیف محول شده |
شیوه ارزشیابی نهایی | تمام پایه ها به صورت حضوری براساس ضوابط | تمام پایه ها به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی |
پایه نهم و دوازدهم: فقط در نوبت دوم به صورت حضوری سایر پایه ها: به صورت غیرحضوری |
پس از آغاز رسمی فعالیت های مدارس، معلمان موظفند با انجام ارزشیابی آغازین در نخستین روزهای آموزش، برنامه ریزی لازم را برای تعیین نقطه شروع آموزشی انجام دهند. در این رابطه مدیران مدارس می بایست از روش های تأیید شده توسط وزارت آموزش و پرورش برای ارائه خدمات آموزشی و تربیتی در فضای مجازی استفاده نمایند.
و اما در رابطه با دانش آموزان دوره دوم متوسطه که به هنرستان های کاردانش و فنی و حرفه ای وارد شده اند نیز ابلاغیه ای صادر شده که در جدول پیوست به آن می پردازیم:
برنامه آموزش و یادگیری در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش |
|||
استان های دارای وضعیت سفید |
استان های دارای وضعیت زرد |
استان های دارای وضعیت قرمز |
|
فرآیند ثبت نام |
پایه دهم: به صورت حضوری سایر پایه ها: به صورت غیرحضوری |
پایه دهم: به صورت حضوری مطابق نوبت اعلام شده سایر پایه ها: به صورت غیرحضوری |
پایه دهم: به صورت حضوری مطابق نوبت اعلام شده سایر پایه ها: به صورت غیرحضوری |
مراسم نمادین بازگشایی | حضوری | با حضور تعداد اندکی از هنرجویان و پخش زنده مراسم از طریق برنامه “شاد” برای سایر دانش آموزان |
آغاز فعالیت آموزشگاه در فضای مجازی به خصوص در برنامه “شاد” توسط مدیر هنرستان |
راهبرد آموزشی | برنامه هفتگی هنرجویان طیق روال عادی در اختیار آن ها قرار گرفته و اجرا می شود |
رویکرد آموزشی به صورت ترکیبی از شیوه های حضوری و غیرحضوری | فرآیند آموزش در دروس عمومی، شایستگی های غیرفنی، شایستگی های فنی و شایستگی های پایه فنی به صورت غیرحضوری بر اساس ضوابط |
روزهای فعالیت آموزشی حضوری | عادی | متناسب با برنامه درسی و هفتگی رشته/شاخه با تصویب شورای مدرسه | دروس مشترک زمینه صنعت، دروس کارگاهی 8 ساعته، شایستگی های فنی شاخه فنی و حرفه ای و استاندارد آموزش مهارت شاخه کاردانش پس از تغییر به وضعیت زرد یا سفید به صورت حضوری برگزار می شود. سایر دروس به صورت غیر حضوری |
روزهای فعالیت آموزشی مجازی | استفاده از برنامه “شاد” برای انجام فعالیت های آموزشی مکمل و سایر فعالیت های تربیتی، پرورشی و ورزشی در ساعات فراغت |
برنامه ریزی هفتگی و استفاده از ظرفیت روزهای پنجشنبه با تصویب شورای مدرسه (در صورت تقسیم یا عدم تقسیم هنرجویان به دو گروه) |
فرآیند آموزش در دروس عمومی، شایستگی های غیرفنی، شایستگی های فنی و شایستگی های پایه فنی به صورت غیرحضوری بر اساس ضوابط |
روزهای حضور هنر آموز در برنامه “شاد” | بر اساس تکالیف محول شده توسط دبیران |
بر اساس برنامه هفتگی هنرستان جهت اجرای آموزش های دروس غیرحضوری |
مطابق با جدول دروس و برنامه هفتگی تعیین شده توسط هنرستان |
روزهای حضور معلم در مدرسه و برنامه “شاد” | مجموع ساعات برنامه ریزی شده جهت تدریس به شیوه حضوری، نباید کمتر از ساعات تعهد آن ها برای تدریس (اعم از موظف و غیر موظف) در هر هفته باشد. | مجموع ساعات برنامه ریزی شده جهت تدریس به شیوه حضوری و غیرحضوری، نباید کمتر از ساعات تعهد آن ها برای تدریس (اعم از موظف و غیر موظف) در هر هفته باشد. | مجموع ساعات برنامه ریزی شده جهت تدریس به شیوه غیرحضوری، نباید کمتر از ساعات تعهد آن ها برای تدریس (اعم از موظف و غیر موظف) در هر هفته باشد. |
مدت زمان کلاس های حضوری | عادی | عادی | — |
مدت زمان کلاس های مجازی | 35 دقیقه | 35 دقیقه | 35 دقیقه |
حضور و غیاب | به صورت حضوری براساس ضوابط | روزهای آموزش حضوری به صورت حضوری و روزهای آموزش مجازی به صورت اینترنتی | به صورت اینترنتی بر اساس ضوابط |
شیوه ارزشیابی مستمر | طبق برنامه های مصوب و به روش متداول | طبق برنامه های مصوب | طبق برنامه های مصوب |
شیوه ارزشیابی نهایی | طبق برنامه های مصوب و به روش متداول | طبق برنامه های مصوب | طبق برنامه های مصوب |
با در نظر گرفتن این شرایط موجود، به تمامی دانش آموزان توصیه می شود با ورود به سامانه شاد آموزش و پرورش و همچنین دنبال کردن پخش کلاس دانش آموزان در تلویزیون، دروس خود را به بهترین نحو، فرا گیرند تا در صورت مواجهه با کمبود وقت برای امتحانات پایان ترم، دچار استرس و نگرانی نشوند. در این راستا، در صورت مواجه شدن با ارور سامانه شاد در هنگام استفاده از این سامانه، می توانند با کلیک کردن بر روی لینک مربوطه از علل نمایان شدن پیغام های خطای این سامانه و نحوه برطرف کردن آن ها آشنا شوند.
سال تحصیلی جاری، مسلما با سال های گذشته متفاوت است و در صورت بازگشایی مدارس، روند آموزشی آن نیز کمی متفاوت خواهد بود. به عنوان نمونه احتمال افزوده شدن یک زنگ آموزشی برای برخی از دروس، در مدارس یک نوبته وجود دارد. همچنین در رابطه با لغو تعطیلی روزهای پنج شنبه و جمعه پس از بازگشایی مدارس نیز صحبت هایی شده است اما فعلا در حد فرضیه می باشد و به تایید نهایی نرسیده است؛ زیرا تمامی نکات ذکر شده، بستگی به سرعت شیوع ویروس کرونا و مهار کردن آن دارد.
به عبارتی تغییر وضعیت مطابق با اطلاعیه های “ستاد ملی مبارزه با کرونا” در مورد هر منطقه صورت می گیرد. لذا شورای مدارس و هنرستان ها متناسب با شرایط نوآموزان، دانش آموزان و هنرجویان و با تاکید بر جداول ذکر شده، نحوه تغییر وضعیت و ایفای وظایف و نقش های جدید را مدیریت خواهد کرد.
برنامه ریزی های مبنی بر حضور فیزیکی در مدراس و مراکز آموزشی، با توجه به وضعیت استان محل زندگی متفاوت خواهند بود که از طریق مدارس به دانش آموزان ابلاغ می شود.
در این رابطه تصمیمات جدی اتخاذ نشده است. اما به صلاحدید شورای مدرسه، امکان استفاده از روز پنج شنبه برای انجام یک سری فعالیت های مکمل وجود دارد.
در رابطه با امتحانات پایان ترم مقاطع مختلف، تصمیمات مختلفی گرفته شده که با توجه به وضعیت شیوع بیماری در استان های مختلف، متفاوت است.
تاریخ انتشار: 1400/03/19
شکیبا باشید...